Volg ons 8-wekenplan voor een vlekkeloze verhuis
verhuis-weken.jpg

Krijg je spontaan een acute aanval van uitstelgedrag als je aan je verhuis denkt? Dat is geen abnormale reactie. De gedachte aan je hele hebben en houden en hoe je dat in die kleine dozen verpakt en verhuisd gaat krijgen, kan overweldigend zijn.

Daarom hebben we een handig stappenplan/checklist opgesteld, zodat je je verhuis in wekelijkse, afkruisbare taken kan verdelen. Ready, set, afstrepen maar… 

Het is best om 2 maanden/8 weken op voorhand te beginnen met je verhuisstappen. Hang deze lijst dus 2 maanden op voorhand op je ijskast (of op een deur, als je je ijskast als een van de eerste dingen zoekt te verhuizen).

8 weken

  • Ga op zoek naar verhuisfirma’s en vraag familie en vrienden of ze zelf firma’s kunnen aanraden of feedback kunnen geven.
  • Lees de kleine lettertjes van de servicevoorwaarden en verantwoordelijkheden van je verhuisfirma’s. Wat zijn je rechten en plichten, waaraan moet je voldoen, hoelang op voorhand moet je hen contacteren?
  • Ga na of je extra verzekeringen nodig hebt. Bied je verhuisfirma een extra verzekering aan? Zit het in de prijs? Wat raden zij aan? En kijk ook even wat je eigen verzekering dekt.
  • Verhuis je naar een nieuwe stad of volledig nieuwe regio? Doe dan zeker wat onderzoek naar lokale banken, dokters, scholen … Verzamel op voorhand al het nodige papierwerk/documentatie om een nieuwe klantenaccount te openen of je gegevens over te zetten.

7 weken

  • Zorg ervoor dat je van minstens 3 verhuisfirma’s een prijsschatting hebt gekregen. Indien mogelijk, laat je een schatter je inboedel naar waarde schatten of stel zelf al een ruwe schatting op. Tip: Begin al aan een persoonlijk inventaris, dit zal je later nog kunnen gebruiken bij het inpakken, om je verhuizers te informeren en om achteraf te checken of alles goed verhuisd is.
  • Hou een map bij waar je al je informatie omtrent de verhuis bewaart (offertes, contracten, documentatie …)
  • Maak een lijst van alle mogelijke organisaties die je moet contacteren om je adres te wijzigen. Hou je post in het oog, zodat je afzenders kan laten weten dat je gaat verhuizen. Vergeet ook je online accounts niet. Voor je het weet zit je online shopping pakje in de verkeerde brievenbus.

6 weken

  • Voor je begint met inpakken, duik je kasten in en werp een kritische blik op de inhoud. Wil je wel alles mee verhuizen of kan er een deel richting kringloop of zelfs vuilbak? Kleren die al jaren niet meer passen of die zo uit de mode zijn dat ze zelfs de komende jaren geen comeback als ‘retro’ meer maken. Heb je je kasten uitgemest dan kan je beginnen aan de andere spullen. Dit pak je best kamer per kamer aan. Bijzettafeltje voor de kringloop? Lege doucheflessen voor de vuilzak? Kan je nog een jeugdhuis een plezier doen met je oude zetels of stoelen?
  • Voor je verhuist kan je overbodige spullen nog doneren, online verkopen, een garage uitverkoop doen of naar de rommelmarkt trekken om wat extra cash bijeen te krijgen. Je kan het investeren in je verhuis of een verwenmomentje om de stress na de verhuis te vergeten.
  • Heb je kinderen? Zet dan een soort samenwerking op met de huidige en toekomstige school, moest deze veranderen. Zo zal de overgang vlotter verlopen.
  • Begin met spullen in te pakken die je niet vaak gebruikt. Seizoensspullen bijvoorbeeld, gadgets die liggen stof te vangen (en niet naar de rommelmarkt gaan), spullen die op zolder staan of in de kelder.

5 weken

  • Probeer zo goed mogelijk alle etenswaren in je ijskast, diepvries en provisiekast op te gebruiken. Koop ook geen etenswaren in bulk meer aan en probeer zo weinig mogelijk boodschappen te gaan doen voor de verhuis.
  • Laat je familie en vrienden weten dat je gaat verhuizen. Stuur hen een e-mail met je nieuwe contactinformatie of stuur een kaartje dat je gaat verhuizen.
  • Koop, huur of verzamel verhuismateriaal: dozen, verpakkingsmateriaal, plakband, labels, vuilzakken, scharen en een stanleymes/zakmes is ook nooit overbodig bij een verhuis. Er bestaan speciale opbergdozen voor je kleren, servies, breekbare goederen, of grotere items zoals kasten of zelfs je televisie. Je kan ook een verhuisovertrek/zak voor je matras voorzien, indien je verhuisfirma dit niet zelf aanbiedt. (Lees ook de verpakkingsvoorwaarden en –diensten van je firma nog eens na, zodat je niet voor verrassingen of extra kosten komt te staan.)
  • Denk een systeem uit voor het labelen van je dozen. Nummer ze of schrijf een duidelijk label zodat je ze kan groeperen, ken een kleurcode toe per kamer, hou een inventarislijst bij (handig voor jou en voor je verhuisfirma).
  • Pak spullen kamer per kamer in en stel voor jezelf en mede-inpakkers een schema op.

4 weken

  • Laat bpost weten dat je verhuist.
  • Ga de lijst af die je de afgelopen maand hebt bijgehouden met alle organisaties en diensten die je op de hoogte moet brengen van je adresverandering.
  • Vraag verlof aan op je werk voor de dagen van je verhuis. Reken ruim, zodat je niet met stress zit de dagen ervoor en erna. Reken zeker al een extra dag om alles in orde te krijgen en last-minute dozen te vullen en zeker een dag om te bekomen en je huis in orde te zetten. Hou rekening met de wet van Murphy en onvoorziene vertragingen en omstandigheden.
  • Heb je kinderen? Zorg tijdig voor een oppas.
  • Overloop en bevestig al het papierwerk met je verhuisfirma. Dubbelcheck of alle nodige extra verzekeringen in orde zijn, zodat je gerust bent dat je waardevolle spullen niet beschadigd worden en anders toch goed gedekt zijn.

3 weken

  • Verwittig je krantendienst dat je adres gaat wijzigen.
  • Verzamel waardevol papierwerk (huurovereenkomsten, waardepapieren …), juwelen, erfstukken. Hou deze speciale spullen apart en zorg ervoor dat je deze zelf kan verhuizen of door een verzenddienst met tracking systeem en verzekering.
  • Maak een inventaris van alle waardevolle spullen en film deze of maak foto’s. Leg op voorhand beschadigingen vast of laat net zien dat ze in onberispelijke staat zijn. Bewijsmateriaal moest de staat na verhuis betwist worden.

2 weken

  • Hoe gaat het inpakken? Blijf verzamelen, verpakken, beveiligen, in dozen steken, dichtkleven en labelen tot het allemaal gedaan is. Laat het niet tot de laatste week.
  • Laat geen losse eindjes. Dubbelcheck of je adreswijziging overal werd doorgevoerd. Hou al de verzekeringspapieren bij de hand. Overloop je checklist. Ben je klaar om te verhuizen?
  • Maak een welkompakketje voor de nieuwe huurders of eigenaars van je woning. Laat contactinformatie achter, moest er toch nog post voor jou aankomen of moesten ze nog vragen hebben. Garantiebewijzen van spullen die ze misschien overnemen. Aanbevelingen die je hen kan geven.
  • Verhuis je grote toestellen? Zorg ervoor dat ze schoon zijn, ontkoppeld en klaar om te verhuizen. Vergeet niet dat je je diepvries moet laten ontdooien, iets dat een heel gedoe kan zijn. Het kan ook zijn dat je een specialist moet laten komen om gaslijnen te laten ontkoppelen van bepaalde toestellen.
  • Zorg dat belangrijke medicatie niet verdwijnt in een doos, maar in je handbagage zit. Steek voorschriften bij je waardevolle papieren, zodat je deze niet in de massa verliest.
  • Haal op voorhand wat cash af, zodat je niet voor onvoorziene kosten komt te staan en vertraging oploopt door te weinig contant geld. Je zal waarschijnlijk uit eten gaan, aangezien je tijdens het verhuizen vaak geen zin of zelfs de mogelijkheid gaat hebben om te koken. Je kan zo ook de verhuizers een fooi geven of hen iets om te drinken aanbieden.

1 week

  • Laat nutsvoorzieningen stopzetten in je huidige woonst. Vraag dit op voorhand aan bij je leverancier en vraag om het een dag na je verhuis stop te laten zetten. Daarbij is het nuttig om de voorzieningen in je nieuwe huis een dag voor je eigenlijke verhuis te laten aanzetten.
  • Breng al je ontvlambare spullen weg die niet kunnen getransporteerd worden (resten verf, chemicaliën, spuitbussen …). Een trip naar het containerpark is geen slecht idee of omcirkel de dag dat klein gevaarlijk afval wordt opgehaald.
  • Check je “te doneren”of “verkopen” stapel en kijk of er nog dingen kunnen weggegooid worden en of er nieuwe dingen kunnen bijgelegd worden na je laatste inpakinspanning. Moet de ophaaldienst van de kringloopwinkel of liefdadigheidsinstelling nog eens langskomen voor je verhuist?
  • Maak een back-up van al je computers. Zijn al je online rekeningen betaald? Check je e-mail.
  • Laat elk gezinslid een valies inpakken alsof ze twee weken op vakantie gaan. Comfortabele kleren, pyjama’s, professionele kleren of kleding om naar school te gaan, toiletartikelen, handdoeken …
  • Check nog eens met je verhuisfirma of iedereen nog op dezelfde golflengte zit. Bevestig de verhuisdag en aankomstuur nog eens, en controleer of iedereen alle nodige telefoonnummers heeft en last-minute details heeft doorgekregen.
  • Huur een kuisfirma in om snel alles schoon te maken, nadat de verhuizers vertrokken zijn of voorzie zelf een dag dat je kan terugkomen om alles schoon te maken en klaar staat voor de nieuwe bewoners.
  • Poets je nieuwe woning voor de verhuizers toekomen, zodat je de dozen maar uit te pakken hebt en niet nog aan de grote schoonmaak moet beginnen als je huis vol dozen staat. Tip: Voorzie een aparte doos met kuisspullen (sponzen, dweil, kuisproducten, handdoek) en verhuis je stofzuiger en borstels op voorhand.
  • Denk terug aan de mooie momenten die je beleefd hebt in je vorige huis en blik vooruit op je toekomst in je nieuwe woning en dit nieuwe hoofdstuk in je leven.

(sjv) - Bron: Goodhousekeeping.com

Label: Planner
Dit interesseert u misschien ook:
Geef je browser toestemming om je huidige locatie te gebruiken.
Ok
Type pand
Ok
Opties
Ok