De jeugd lijkt verlost van de baksteen in de maag
jeugd-baksteen.jpg

Het is de gewoonste zaak in de wereld dat een nieuwe generatie zich afzet tegen de vorige. Iedereen wil het anders en beter doen dan zijn ouders, wat zich als het even kan vertaalt in een groter huis en een mooiere wagen. Dat heet dan succesvol zijn in het leven. De generatie van de Millennials lijkt echter een heel andere inhoud te geven aan het concept ‘succes’, wat belangrijke gevolgen heeft voor de vastgoedmarkt. Trendwatcher Stefaan Van Dist spreekt van een transitieperiode waarin nieuwe woonvormen en andere behoeften zich ontwikkelen.

Het streven naar een grote auto en een chique villa staat niet langer centraal bij de jongeren. En dat zal uiteraard ook economische gevolgen hebben. Op de vastgoedmarkt wordt deze evolutie met bijzondere aandacht gevolgd, want de kans is groot dat de vastgoedmarkt van de toekomst er heel anders uit zal zien, precies omdat de huidige generatie van de ‘Millennials’ (geboren in de jaren ‘80 en ‘90) de zaken vanuit een andere invalshoek bekijken.

Leven in het nu

Een eerste kenmerk van ‘de jeugd van tegenwoordig’ is dat ze veel mobieler is. Voorbij is de tijd dat een jong-volwassene, al dan niet afgestudeerd, meestal in de buurt van zijn eigen dorp of stad bleef wonen. Zelfs het geboorteland is te klein geworden en de hele wereld wordt als een dorp beschouwd. Fenomenen als back-packing en AFS-, Erasmus- of andere uitwisselingsprogramma’s, spelen daarbij een belangrijke rol.

Nog een belangrijk kenmerk is de toenemende voorkeur om allerlei spullen te delen. De jongeren van vandaag hebben vaak niet genoeg geld om een huis of auto te kopen, maar ze vinden dat ook helemaal niet erg. De voorkeur gaat namelijk uit naar het delen van allerlei duurzame kapitaalgoederen. Alles wat te duur is, wordt niet gekocht maar gehuurd. Aan statussymbolen wordt weinig of geen waarde gehecht en een stabiel leven zoals de ouders dat hebben geleefd, wordt als oersaai ervaren. Bovendien is er de herinnering aan de financiële crisis die alles op losse schroeven heeft gezet. De toekomst wordt door velen als onzeker ervaren en dus wordt volop in het nu geleefd. De woningmarkt moet hierop voorbereid zijn.

Niet vastpinnen

Onzekerheid is daarom een derde factor die kan aangehaald worden. Waar vader en moeder naar de grootst mogelijke zekerheid streefden, willen de Millennials zich niet beperkt voelen. Ze krijgen een claustrofobisch gevoel wanneer ze in een job voor het leven of in een strakke leefomgeving opgesloten zitten. Goedkope vliegtickets, toegankelijke communicatiekanalen als sociale media, Uber, Airbnb en de andere deelfacetten van de share-economie maken het mogelijk om de hele wereld te ervaren.

Verhuizen naar de andere kant van de wereld is de gewoonste zaak van de wereld geworden. De horizon lonkt en dat brengt uiteraard een verandering van levenswijze met zich mee. Het gebeurt dus steeds vaker dat Millennials eerst de wereld gaan verkennen alvorens zich ergens te vestigen. Maar zelfs wanneer ze kiezen voor een vaste stek, is het kopen van een huis of appartement geen logische keuze. Op de eerste plaats is de instapdrempel om vastgoed te kopen een stuk groter geworden, met dank aan de sterk gestegen prijzen. Steeds meer jongeren hebben weinig of geen zin om levenslang een woonkrediet af te betalen. Misschien hebben ze binnen enkele jaren een andere job aan de andere kant van de wereld. En dan is het gewoonweg vervelend om vastgepind te zitten aan de afbetaling van een hypotheek. Huren geeft een grotere bewegingsvrijheid, het biedt de kans om op eender welk moment de deur weer achter zich dicht te trekken. En om ter plekke een nieuw onderkomen te huren.

Andere doeleinden

Zal deze trend zich in de toekomst verder zetten? Alles wijst erop dat dit inderdaad het geval zal zijn. Trendwatcher Stefaan Van Dist spreekt in dat geval van een transitieperiode waarin we ons bevinden. Daarmee bedoelt hij dat de traditionele manier waarop aan een behoefte wordt voldaan, aan het veranderen is. “Waarom nog een auto kopen, die alleen maar duur in onderhoud is?”, vragen jongeren zich af. “Om maar te zwijgen van de problemen om een dure parkeerplaats te vinden. Hetzelfde geldt voor vastgoed. Waarom nog een woonhuis of vakantieverblijf kopen als Airbnb het mogelijk maakt om de hele wereld te ontdekken? Zonder vast te hangen aan het afbetalen van een lening. Dat geld kan meteen voor andere doeleinden gebruikt worden.”

Stefaan Van Dist wijst er op hoe internet onze manier van leven op de kop heeft gezet. “Onze bankzaken en andere administratieve geplogenheden worden online uitgevoerd, de muziekindustrie heeft een ingrijpende face-lift ondergaan en nu is het de beurt aan de vastgoedsector. De traditionele businessmodellen verliezen hun aantrekkingskracht, nieuwkomers palmen een stuk van de markt in met heel nieuwe concepten. De behoefte aan woon- en leefruimte zal in de toekomst heel anders ingevuld worden en dat is een situatie waar de bouwsector mee zal moeten leren leven. De klassieke waardeketen van bouw en vastgoed voldoet niet langer, het is tijd voor iets anders.”

Internetbouwen

Van Dist ziet ook dat de Millennials een heel andere mentaliteit hebben dan hun ouders en sterk de nadruk leggen op samenwerking. “Hoe meer we delen, hoe meer we hebben, dat lijkt de nieuwe slogan te zijn geworden”, zegt hij. “Status wordt gekoppeld aan een gezamenlijke ervaring en niet langer aan bezit. Unieke ervaringen staan centraal, niet een groot huis of een dure auto.”

Wat zijn de gevolgen van deze switch voor de vastgoedsector? Nieuwe formules van wonen, waar de sector op moet inspelen. Van Dist haalt voorbeelden aan zoals het jonge Nederlandse bedrijf WeBuildhomes, dat de kans geeft om op een totaal andere manier een huis te kopen waarbij komaf wordt gemaakt met het nodeloos ingewikkelde en risicovolle bouwproces zoals we dat nu nog kennen. “De kandidaat-koper kiest via de applicatie WeBuildhomes één van de 60 beschikbare ontwerpen, uit een soort online bibliotheek. Deze woningen voldoen aan alle voorwaarden wat betreft duurzaamheid en de prijs is op voorhand bepaald. Vervolgens mag de locatie gekozen worden. Eens de keuze gemaakt, kan het bouwproces online gevolgd worden en op amper 4 maanden is het huis kant-en-klaar. Dergelijke technische innovaties zullen het aangezicht van de vastgoedsector grondig veranderen.”

Daarbij denkt Van Dist ook nog aan 3D-printing, modulaire ontwerpen, digital manufacturing, enzovoort. Om maar te zwijgen van technologie die nu nog in ontwikkeling is. “De manier waarop we wonen zal in de toekomst een heel andere dimensie krijgen, daar kan u van op aan”, besluit de trendwatcher.

(km/br/rvdb/bv) - Dossier: Investeren in Vastgoed 2017

Vind meteen het pand van je dromen

Geen locatie gevonden!
searchZoeken

Meer dan 60.000 panden op Hebbes!

Dit interesseert u misschien ook:
Geef je browser toestemming om je huidige locatie te gebruiken.
Ok
Type pand
Ok
Opties
Ok